Aktuellt

 

Vårmöte i Tjörns BF den 1 maj 2019 på Bräcke.

Vi startar upp säsongen i vår förening.

Susanne Forsman berättar för oss om hur man tillvaratar bibröd och om drottningodling.

Information och biprat - kaffe med tilltugg ! Välkommen !


På Iversdagen den 11 maj på Sundsby ska vår förening informera om biodling på Tjörn och om vår förening.

Det är en prova-på-dag med fokus på friluftsliv och natur. En mängd olika föreningar finns i parken och besökare får chans att prova på många olika aktiviteter. Iversdagens aktiviteter pågår mellan kl. 11-16.

Hör av dig till Margareta P om du vill vara med och delta och planera aktiviteterna.


Distriktets vårmöte är måndagen den 27 maj kl. 18-21 på Ljungskile folkhögskola.

Tema i år är bi- och getingallergi. Överläkaren från NÄL Anna-Lena Bramstång Björk håller föredrag och svarar på frågor.

Information om kurser, sommarmöte och biodlardag.

Anmäl innan 15 maj till VS eller per telefon 0522-653333.

Fika


Här är programmet för vårmötet



 

Vårens trevliga snickericirkel där vi kan snickra bimaterial i väntan på våren pågår. Det går att göra lådor, kupbänkar, knektar att bära ramar i, tak och bottnar mm.

 

Cirkeln började den 20 februari 2019 kl.18.30 hos Åke Jantén i Skärhamn. 8 tillfällen under våren.

Avgift 100 kr + materialkostnad

Anmälan till Åke Jantén i samarbete med SV i mån av plats.

 

 

 

Cirkel för blivande biodlare pågår under torsdagarna i Bräcke Hembygdsförenings lokaler.

Ledare är Margareta Pratt.


Deltagarna är efter cirkelns slut välkomna till onsdagsmötena i föreningens bigård för att praktisera biskötsel tillsammans med nyare och erfarna biodlare.

 

 

 


 

 

 

Levande historia på Bräcke!

 

Under september får alla elever i årskurs 5 på Tjörn  uppleva sillperioden på Bräcke Hembygdsmuseum.

De klär sig i tidstypiska kläder och lär sig om hur livet gestaltade sig förr i tiden.

 

Eleverna får även komma till bigården och lära sig om bin och smaka på honung!

 

I år kommer eleverna till Bräcke vid 8 tillfällen, från 11- 27 september. Biföreningens medlemmar informerar om bin och  biodling förr o